Guguritan
Guguritan nyaéta
ungkara sastra anu winangun dangding atawa pupuh anu sakapeung ogé sok
disebut wawacan. Henteu aya wangenan anu cindek anu ngabédakeun
guguritan jeung wawacan. Sanajan guguritan mah biasana dipaké nyebut dangding
anu henteu panjang tur biasana ngagambarkeun rasa lirik anu nulisna atawa
mangrupa naséhat, sedengkeun ari wawacan biasana mangrupa carita, tapi henteu
saeutik guguritan anu panjangna leuwih ti wawacan, upamana guguritan
kénging H. Hasan Mustapa (1852-1930) aya nu panjangna
nepika 500 pada, réréana panjangna kurang leuwih 200 pada, sabalikna réa
wawacan anu ngan ukur saratus dua ratus pada. Kitu deui aya deuih
guguritan anu eusina mangrupa carita anu kayaning "Kiamat Leutik"
kénging Toebagoes
Djajadilaga atawa
"Nu Alus Tetep Alusna" Kénging A. Kartawinata ( dimuat dina mingguan Parahiangan, 1930).
Ari H. Moehamad Moesa nyebut dangdinganana Wulangkrama, Wulang Guru, jeung Wulang Murid anu eusina naséhat tur panjangna
masing-masing ngan ukur wewelasan jeung likuran pada téh, wawacan. Jadi umumna
mah bédana guguritan jeung wawacan téh sok dumasar kana panjang-pondokna baé,
salian ti gumantung kana kahayang nu nganggitna téh. Nu panjang mahi
sabukueun disebut wawacan, sanajan eusina henteu ngalalakon, sabalikna nu
pondok disebut guguritan sanajan ngalalakon. Sumberna ngan sacara lisan
pada ngapalkeun atawa paling-paling diseténsil pikeun lingkungan husus.
Wangun basa ugeran anu
ditulis saluyu jeung aturan dangding,
biasana mangrupa lirik anu ngalukiskeun perasaan penulisna, tapi loba ogé anu
mangrupa naséhat atawa kisah. Guguritan biasan ngan ukur tina sababaraha
pada, sanajanDangdanggula Laut Kidul jeung Asmarandana Lahir
Batin, rada panjang, kitu ogé guguritan H.Hasan Mustapa umumna 100-200 pada, aya ogé anu
400 pada panjangna. Jalma maca guguritan biasana dilagukeun anu disebut
ngahariring nyaéta ku lagu-lagu tembang, aya ogé sababaraha guguritan nu dipaké
salaku patokan nembangkeun pupuh, misalna pada kahiji Laut Kidul
dipaké nyanyikeun lagu pupuh dangdanggula, sedeengkeun pada kahiji Lahir Batin
dipaké pikeun nyanyikeun lagu pupuh Asmarandana. Dina masa saacan perang
murid-murid di sakola Angka II jeung utamana Sakola Guru (Normaalschool)
diajrkeun nembang jeung nulis guguritan, nu matak maranehanana terampil lain
ngan ukur nyanyikeun sesuai jeung lagu pupuh, tapi bisa ogé nyusun guguritan ku
sorangan biasana di nyanyikeun dina acara tertentu, misalna perpisahan sakola,
peringatan hari besar, aya ogé dina surat menyurat.
Kaparigelan nyieun
guguritan dianggap salaku kahéngkéran hiji jalma komo lamun manehna pinter
nembangkeunana ogé. Sabab dina masa sanggeus perang disakola-sakola Dangding
jeung cara nembang teu diajarkeun sacara inténsif,ku kituna guguritan leungit
popularitasna, kecuali dikalangan ahli mamaos tapi éta ogé ngan ukur kawatesan
ku ngapalkeun guguritan nu geus aya.
Sanajan kitu guguritan kadang-kadang, di muat dina majalah atawa surat kabar. Kumpulan
guguritan anu munggaran, anyar terbit taun 1991, nyaéta Jamparing Hariring (Anak panah senandung))
Karya Dédi Widyagiri, sarta dituturkeun ku guguritan
Munggah Haji ku Yus Rusyana (Bandung 1995), Ring-ring Ciawaking Wahyu Wibisana (Bandung
1999), jeung Jaladri Tingtrim ku Dyah Padmini (Jakarta 2000).
Sisindiran
Sisindiran téh asalna tina kecap sindir, anu ngandung harti omongan
atawa caritaan anu dibalibirkeun, henteu togmol. Luyu jeung éta, dina sastra
Sunda anu disebut sisindiran téh nyaéta karya sastra nu ngagunakeun rakitan
basa kalawan dibalibirkeun. Dina sisindiran, eusi atawa maksud anu dikedalkeun
téh dibungkus ku cangkangna. Wangunan sisindiran téh kauger ku purwakanti,
jumlah engang dina unggal padalisan, jeung jumlah padalisan dina unggal padana.
Ku kituna, sisindiran téh kaasup kana wangun ugeran (puisi). Upama ditilik tina
wangun jeung cara ngébréhkeunana, sisindiran dibagi jadi tilu golongan nyaéta:
(1) rarakitan; (2) paparikan, jeung (3) wawangsalan. Ditilik tina eusina,
rarakitan jeung paparikan bisa dipasing-pasing jadi tilu golongan, nyaéta:
silihasih; piwuruk; jeung sésébréd. Conto sisindiran:
Aya roda na tanjakan,
katinggang ku
pangpung jengkol.
Aya ronda
gogoakan,
katinggang ku
hulu kohkol.
aya listrik di
masigit,
caangna
kamana-mana.
aya istri
jangkung alit,
cangkengna
kamana-mana
Dongéng
Dongéng mangrupa salah sahiji golongan carita dina wangun prosa (lancaran). Nilik
wandana jeung eusina dongéng téh kaasup rékaan baheula. Ilaharna dongéng
téh pikeun barudak. Patempatan anu jadi latarna mindeng tétéla
gambaran kaayan baheula, tokoh-tokohna henteu manusa wungkul,
tapi ogé sasatoan, buta, atawa mahluk séjénna. Corak rékaan
heubeul anu mindeng ngolah siloka atawa alegori pikeun
mungkus téma.
Dongéng nya éta carita anu teu asup akal jeung teu kajadian, biasana
osok nyaritakeun kajadian-kajadian jaman baheula. Numutkeun kamus dongéng
téh babad meunang
ngaréka, babad karangan anu henteu kajadian saenyana anu mohal
jadina . Budi Rahayu Tamsah nétélakeun
yén dongéng mangrupa carita rékaan anu méré kesan pamohalan tur ukuranana
parondok. Dongéng mimiti gelar dina wangun lisan, sumebar ti hiji jalma
ka jalma liana, tur teu kapanggih saha nu ngarangna. Lantaran sumebar
dina wangun lisan, téks dongéng babari robah atawa leungit. Robahna
téks téh alatan aya anu dihaja jeung teu di haja.
Papasingan Dongéng
Dongéng sasatoan (Fabél)
Dongéng Fabél nya éta dongéng atawa carita rékaan anu eusina ngajarkeun
moral atawa atikan budi, ku kituna carita téh ngagambarkeun pasipatan, waték,
jeung budi manusa.
Dongéng babad (Sagé)
Dongéng Sagé nya éta carita ngeunaan kapahlawanan, nu nyaritakeun
kahirupan manusa di masarakat jeung dina sajarahna.
Dongéng kahirupan Jalma Biasa (Parabél)
Dongéng Parabél nya éta dongéng anu eusina nyaritakeun lalampahan hiji
jalma anu dianggap mahiwal ti batur. Caritana loba pikaseurieun tapi ngandung
hiji atikan.
Dongéng mité
Dongéng Mité nya éta dongéng anu nyaritakeun lalampahan hiji jalma anu
dianggap aramat ku masarakat. Umumna dongéng mite téh raket patalina
jeung kepercayaan masarakat kana alam gaib. Carita dina mite umumna
ngalalakonkeun kajadian alam dunya, manusa, jeung ayana maot.
Dongéng Pieunteungeun
Dongéng Pieunteungeunnya éta dongéng anu eusina mangrupa tauladan pikeun
kahirupan manusa.
Dongéng Pamuk
Dongéng Pamuk nya éta dongéng anu nyaritakeun kagagahan atawa kasaktén
hiji jalma tur bisa aya patalina jeung tokoh atawa kajadian sajarah
Dongéng sasakala (Légénda)
Dongéng légénda nya éta carita rayat anu dianggap (ku nu boga caritana)
minangka hji kajadian nu bener-bener kungsi aya. Lumangsungna éta kajadian
dina waktu nu can pati lila, sarta tempatna di lingkungan nu geus dipikawanoh
ku urang ayeuna.
Unsur-unsur carita dongéng
1. Téma,
tema nya éta ide, maksud atawa tujuan anu hayang dihontal ku pangarang dina
hiji carita dongéng, anu baris kapanggih ku pamaca atawa pangreungeu sabada
maca atawa ngadéngékeun dongéng.
2. Galur (plot)
osok disebut ogé jalan carita atawa runtuyan carita, kajadian anu
sambung-sinambung pikeun ngawangun jadi hiji lanjeureun carita. Galur
dihartikeun runtuyan jeung patalina kajadian anu dicaritakeun ku pangarang ti
mimti nepi ka pungkasan jalan carita. Galur bisa dibagi jadi tilu rupa nya éta
galur merélé, galur mabok tengah, jeung galur campuran.
3. Tokoh
carita atawa palaku nya éta jalma atawa pihak anu ngalalakon
dina hiji carita.
4. Latar (setting),
nya éta waktu jeung tempat kajadian hiji carita dongéng.
5. Amanat,
nya éta pesen pangarang nu hayang ditepikeun ka pamaca. Umumna amanat dina
dongéng mah tara nembrak, tapi karasa sanggeus réngsé maca atawa ngadéngékeun
hiji carita nu sagemblengna.
Ciri-ciri Dongéng
Caritana pondok, lanjeuran carita dina dongéng biasana basajan jeung
pondok. Ari nu jadi alesanana nya éta carita dongéng osok didongéngkeun ka
barudak, nu tangtuna waé kamampuh nangkep basa jeung caritana
kawatesanan.
1. Aya
bagian anu pamohalan.
2. Asup
kana wangun lancaran jeung ugeran.
3. Anonim
atawa teu kapaluruh saha nu ngarangna.
4. Mibanda
fungsi jeung kagungan salaku alat pikeun atikan, hiburan, protés sosial, atawa
kahayang nu di sidem. Sanajan dongéng ditepkeuna sacara malibir tapi miboga
atikan anu utama ngeunaan kaluhungan budi jeung pieunteungeun.
5. Sipatna
pralogis, nya éta mibanda logika anu béda jeung logika umum.
6. Sipatna
tradisional, nya éta sumebarna turun-tumurun.
7. Pola
ngadongéng sok angger
Pungsi Dongéng
Kalungguhan dongéng kacida pentingna pikeun masarakat anu masih kénéh
nyekel pageuh tradisi. Dongéng henteu bisa di pisahkeun tina upacara ritual
manusa nurutkeun kapercayaan. Pungsi dongéng ti jaman ka jaman robah. Dina
jaman masarakat buhun, dongéng téh henteu bisa dipisahkeun tina asal-usul
upacara-upacara ritual manusa nurutkeun kapercayaan. Dongéng sok dihartikeun
alat pikeun ngabobodo budak céngéng. Tapi mun seug dipaluruh leuwih jero,
kalungguhan dongéng téh lain wates keur ngabobodo budak céngng hungkul, tapi
ngabogaan tujuan séjén lamun ditétélakeun di handap:
·
Ngarah anak incu urang nyaho kana asal muasalna
tempat.
·
Ngarah anak incu urang manggih luang tina
pangawéan karuhun pikeun bekel hirupna.
·
Ngarah pagawéan beurat karasa leuwih hampang.
Dumasar kana hasil panalungtikan anu dilakukeun ku Bambang Sudarmoyo dina
taun 1975 tétéla yén dongéng mampuh ngaronjatkeun Itelegence Question (I.Q)
budak. Budak kakeunaan ku Virus n Ach (need for Achievement) nya éta
virus nu ngamotipasin budak sangkan miboga cara mikir jeung paripolah anu
leuwih épisién pikeun ngahontal hasil nu leuwih alus ti saméméhna tur salawasna
bisa ngahontal préstasi kalayan optimal. Panalungtikan séjén nu
ngébréhkeun yén dongéng bisa méré kani'matan, kasugemaan batin jeung
ngaronjatkeun kacerdasan pikeun nu macana. Éta hal dibuktikeun ku
panalungtikan di Amérika, anu nétélakeun yén barudak
turunan Asia di
Amérika leuwih cerdas tibatan barudak turunan urang Amérika, sabab warga Asia
nu cicing di Amérika teu ninggalkeun tradisi karuhunna, utamana macakeun
dongéng-dongéng ngeunaan karuhun ka budakna.
Dapatkan Penghasilan Tambahan Dengan Bermain Poker Online di www , SmsQQ , com
ReplyDeleteKeunggulan dari smsqq adalah
*Permainan 100% Fair Player vs Player - Terbukti!!!
*Proses Depo dan WD hanya 1-3 Menit Jika Bank Tidak Gangguan
*Minimal Deposit Hanya Rp 10.000
*Bonus Setiap Hari Dibagikan
*Bonus Turn Over 0,3% + 0,2%
*Bonus referral 10% + 10%
*Dilayani Customer Service yang Ramah dan Sopan 24 Jam NONSTOP
*Berkerja sama dengan 4 bank lokal antara lain : ( BCA-MANDIRI-BNI-BRI )
Jenis Permainan yang Disediakan ada 8 jenis :
Poker - BandarQ - DominoQQ - Capsa Susun - AduQ - Sakong - Bandar Poker - Bandar 66
Untuk Info Lebih Lanjut Dapat menghubungi Kami Di :
BBM: 2AD05265
WA: +855968010699
Skype: smsqqcom@gmail.com
bosku minat daftar langsung aja bosku^^